Bookstamel (november 2020)

In november 2020 was de fairytale fantasy Het goud van de Gelaarsde Kat boek van de maand op Bookstamel.com. Drijvende kracht hierachter is Melanie Hoogvliet, die Nederlandstalige auteurs en hun boeken in het zonnetje zet.
Bij dit alles horen ook een voorstelblog, een blog over mijn boeken en een interview.
De volledige cover van Het goud van de Gelaarsde Kat
Je wist al vrij snel dat je later schrijfster wilde worden. Waar kwam deze passie voor letters en woorden vandaan?
Ik vond het altijd al leuk om verhaaltjes te verzinnen en toen ik op school leerde wat letters zijn en dat meerdere letters achter elkaar een woord vormen, meerdere woorden achter elkaar een zin en wat je daar allemaal mee kunt doen, was mijn liefde voor boeken en schrijven definitief geboren.

Inmiddels heb je 2 boeken uitgegeven en sta je in diverse bundels met korte verhalen. Wat vind je leuker om te doen: het schrijven van een kort of een lang verhaal en waarom?
Ik vind het allebei leuk om te doen, maar een kort verhaal vind ik denk ik toch leuker. Je leert schrappen, waardoor een verhaal nog beter wordt, en je leert met weinig woorden toch een heel verhaal te vertellen. Een techniek die je ook op lange(re) verhalen kunt toepassen.
Ook vind ik het leuk om aan schrijfwedstrijden mee te doen, zo doe ik nu met twee verhalen mee aan de schrijfwedstrijd Nevelkinderen van Godijn Publishing. Een origineel verhaal bij het opgelegde thema bedenken en dat binnen de begrenzing van het aantal toegestane woorden, is altijd een leuke uitdaging.
Veel van jouw verhalen zijn sprookjes of gebaseerd op sprookjes.

cover Nachtwakers

Dat klopt inderdaad, hoewel mijn verhaal Vigilie (dat gepubliceerd is in de verhalenbundel Nachtwakers) gebaseerd is op Frankenstein.

cover De storm van 2020

Voor De schelpenketting en het mes (uit de verhalenbundel De storm van 2020) dook ik in de Wanda-sage.

Wat is je favoriete sprookje en waarom?
Mijn favoriete sprookje is Belle en het Beest. Net als Belle houd ik enorm van lezen en boeken. En ook ik was vroeger een buitenbeentje. Nog steeds heb ik, door mijn autisme, moeite met sociale contacten en ben ik liever alleen dan in (grote) groepen. Wat ik ook mooi vind aan dit sprookje is dat het niet draait om het clichébeeld van hulpeloze prinses die gered wordt door een toevallig voorbijkomende prins. En stiekem vind ik het Beest ook wel schattig, hoewel ik hem als kind aan het begin van de film steevast heel eng vond.
Wat vind je zo leuk aan het herschrijven of schrijven van sprookjes?

De meeste sprookjes zijn bij iedereen bekend en er zijn vaak tal van variaties op geschreven. Toch is er bij een uitgekauwd verhaal als Doornroosje nog steeds ruimte voor een hertelling. Zo draait mijn boek De verdwenen prinses van Geografie om de vraag wat als Doornroosje niet met de prins trouwde?
Wie gaat googelen naar de klassieke sprookjes ontdekt dat ze vaak veel minder zoetsappig zijn dat Disney ons voorschotelt. Daar ga ik dan mee aan de slag, ik gebruik overal wel elementen uit.

Vooral het combineren van sprookjes vind je erg leuk, zo kunnen we in Het goud van de Gelaarsde Kat sprookjes als Vrouw Holle en de Gelaarsde Kat vinden. Vind je het lastig om deze sprookjes met elkaar te combineren?

Dat wisselt. Soms is het makkelijk. Zo is er in Het goud van de Gelaarsde Kat een poppenwinkel die Geppetto heet, een verwijzing naar Pinokkio. Bij Een beter leven (gepubliceerd in de verhalenbundel Aangenaam) heb ik de sprookjes van Assepoester en de Rattenvanger van Hamelen vermengd. Dat was lastiger om te doen, omdat ik daar één geheel van wilde maken en niet simpelweg de Rattenvanger als toevallige voorbijganger wilde opvoeren. In mijn nieuwe boek Mozaïek van Geluk komt trouwens ook een verhaal waarin deze twee sprookjes met elkaar vermengd zijn.

Je boeken worden uitgegeven door Godijn Publishing. Hoe ben je bij deze uitgeverij terecht gekomen?
Mijn eerste boek, De verdwenen prinses van Geografie, heb ik in eigen beheer uitgegeven. Het goud van de Gelaarsde Kat is wel uitgekomen bij Godijn Publishing. Ik kwam hen toevallig op Facebook tegen en daar zag ik hun project BOEK10, waarin 10 auteurs tijdens een speciaal evenement tegelijkertijd hun boek lanceren. Dat leek me wel wat. Maar was mijn boek, dat toen pas voor tweederde geschreven was, wel goed genoeg? Uiteindelijk heb ik het manuscript toch opgestuurd, want wat had ik te verliezen? Tot mijn verbazing en trots werd het aangenomen.
Godijn Publishing organiseert ook veel schrijfwedstrijden waaraan ik meedoe en heeft twee keer een verhalenbundel uitgebracht met verhalen van GP schrijvers. Vandaar dat de meeste van mijn losse verhalen daar gepubliceerd zijn. Ik doe echter ook mee met schrijfwedstrijden van anderen, zo is mijn verhaal De poppenjongen gepubliceerd in de verhalenbundel Magie en Tovenaars van Keytree uitgeverij.
Op welke plek schrijf je graag aan je boeken?
Om te schrijven heb ik alleen een desktop computer, dus ik ben gebonden aan mijn vaste werkplek. Met pen en papier schrijven heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werkte niet echt. Wel gebruik ik dat veel voor aantekeningen, net als een notitie-app op mijn telefoon. Het belangrijkste is dat ik niet gestoord moet worden. Ik schrijf dan ook het beste wanneer ik alleen thuis ben.
Jouw sprookjes zijn bedoeld voor de volwassen lezers. Zou je ook wel eens iets voor kinderen willen schrijven?
Zeg nooit nooit, maar bij verhalen voor volwassenen of in ieder geval 15+ ligt toch wel mijn passie. Daarin mag veel meer en hoef je geen rekening te houden met tere kinderzieltjes en verhalen die verplicht goed moeten aflopen. Toch kan ik nog steeds erg genieten van een goed geschreven kinderboek, zoals De kikkerbilletjes van de koning van Janneke Schotveld.
Is er iets in het schrijfproces wat je altijd wel weer lastig vindt?
Ik vind het lastig om te beslissen wat ik wel en niet in een verhaal stop. Vaak verzin ik tijdens het schrijven van alles en nog wat dat allemaal in het verhaal zou kunnen passen, maar niet allemaal tegelijk. Daar wordt een verhaal veel te dik en langdradig van. Maar bijna alles is wel leuk om er in te verwerken. Het gevolg is dat ik hierdoor tijdens het schrijven van het ene verhaal tig ideeën krijg voor volgende verhalen.
Bij mijn volgende boek, de fairytale fantasy verhalenbundel Mozaïek van Geluk, heb ik daar ook last van. Ik heb sommige verhalen tig keer herschreven of verplaatst omdat ik er telkens nieuwe dingen bij verzon.
Hoe zijn de covers van jouw boeken tot stand gekomen?

Dit schilderij, gemaakt door Hennie Enting, diende als basis voor de cover van De verdwenen prinses van Geografie

De afbeelding van de cover van De verdwenen prinses van Geografie is gemaakt door Hennie Enting. Zij is kunstschilder en heeft af en toe tentoonstellingen. Daarnaast is ze ook familie. Ik vertelde wat ik graag op de cover wilde hebben en zij heeft dat toen geschilderd.

Dit schilderij, gemaakt door Hennie Enting, diende als basis voor de cover van Het goud van de Gelaarsde Kat

Voor de cover van Het goud van de Gelaarsde Kat had ik haar ook gevraagd. Ze heeft toen, naar aanleiding van mijn wensen, opnieuw een tekening gemaakt. (Ik was namelijk van plan om dit boek ook in eigen beheer uit te geven, totdat ik in aanraking kwam met BOEK10.) Gelukkig krijgen we bij Godijn Publishing veel vrijheid wat betreft de covers en is er veel mogelijk, dus de afbeelding die ik al had voor Het goud van de Gelaarsde Kat heeft als basis gediend voor de uiteindelijke cover.

Je werkt momenteel aan een nieuwe verhalenbundel. Heb je al enig idee wanneer deze gaat verschijnen?
Mozaïek van Geluk verschijnt op 7 juli 2021. Dit is een bewuste keuze, want die dag is door een attractiepark in Nederland uitgeroepen tot Dag van het Sprookje. Omdat mijn verhalenbundel een fairytale fantasy is, is deze dag dus een mooie gelegenheid om het officieel uit te brengen.
Kun je misschien vast een klein beetje vertellen waar die over gaat?
Zoals gezegd wordt het een fairytale fantasy verhalenbundel. Het draait om het geluk van prinses Faeline. Zij is ongelukkig en koning Archibald doet er alles aan om zijn dochter weer gelukkig te maken. Dat lijkt te lukken, totdat het onheil zich aandient.
Daarnaast bevat het boek tal van andere interessante personages met elk hun eigen verhaallijnen, problemen en wensen. Uiteindelijk hangt alles met elkaar samen en zul je elementen uit het ene verhaal terugvinden in een ander verhaal.
Naast schrijven promoot jij net als mij graag boeken van Nederlandstalige auteurs. Van wie zouden we echt een boek moeten lezen?
Dat is afhankelijk van je smaak. Nee, serieus, ik vind de boeken van Johan Klein Haneveld erg goed. Hij schrijft sciencefiction op een toegankelijke manier en werkte met een groep andere auteurs aan de verhalenbundel Voorbij de storm, waarin aandacht wordt gevraagd voor het klimaatprobleem. Ik ben daar ook voor gevraagd, maar door omstandigheden moest ik afhaken, iets dat nog steeds een beetje pijn doet.
Een ander boek dat ik iedereen kan aanraden is 40 dagen 40 angsten van Ronald van Assen. In deze autobiografie vertelt de auteur openhartig over zijn leven met een angst- en persoonlijkheidsstoornis en over de therapie die hij volgde om zijn demonen te bevechten. Ook wanneer je minder heftige of geen psychische problemen hebt, zul je veel dingen uit dit boek kunnen herkennen.
Het derde boek dat je zeker moet lezen is de autobiografische dichtbundel Suus leven met Asperger van Suzanne van den Buijs. De titel zegt het eigenlijk al, het is een dichtbundel over het leven van iemand met Asperger, een vorm van autisme. Volgend jaar verschijnt haar autobiografische roman bij Droomvallei Uitgeverij.

Is er een auteur waarvan je zegt daar zou ik wel graag eens samen een boek mee willen schrijven?
Het lijkt me best heel leuk om een keer samen een boek te schrijven, al weet ik niet of ik dat zou kunnen. Je moet toch heel intensief samenwerken en goed kunnen overleggen. Wie weet dat ik dat ooit ga doen, maar voorlopig zijn daar geen plannen voor.
Als ik toch iemand moet kiezen, dan kies ik denk ik voor Ronald van Assen. Zijn verhaal Soms is de waarheid te gruwelijk uit de verhalenbundel Aangenaam, vond ik erg goed en net als ik houdt hij ook van de wat duistere sprookjes. Momenteel ben ik proeflezer van zijn boek Tweevoudige duisternis en hij is proeflezer van mijn nieuwe boek, dus in zekere zin is dat al een samenwerking. Maar de stijl van Merel de Keijzer in Over wezenloze zielen spreekt mij ook erg aan.
Zou je zelf in een sprookjeswereld willen leven?
Als je de zoetsappige sprookjeswereld van Disney bedoelt, dan leef ik daar al in. Ik ben gezond, gelukkig getrouwd, heb een leuke baan, genoeg vrije tijd, ik kan prima rondkomen en houd geld over voor leuke dingen en ik leef in een vrij en welvarend land. Als je dat vergelijkt met veel ander plekken op de wereld en zelfs ook in Nederland, dan leef ik absoluut in een sprookjeswereld. Natuurlijk zijn er ook dingen die ik graag anders had gewild, maar een perfect leven is ook zo saai.
Als je de sprookjeswereld bedoelt zoals die voorkomt in bijvoorbeeld Het goud van de Gelaarsde Kat, dan zou ik daar absoluut niet in willen leven. Stel je voor dat een oud dametje mij in een Gelaarsde Kat verandert of dat ik ineens een vliegend tapijt word… brr.
Wie is jouw favoriete personage en waarom?
Uit Het goud van de Gelaarsde Kat is dat Vrouw Holle. Zij maakt een enorme ontwikkeling door. Uit pure wanhoop en frustratie verandert ze Felix in de Gelaarsde Kat om hem zo een lesje te leren. Wanneer dit vreselijk uit de hand loopt, gaat ze op reis om de consequenties van haar betovering ongedaan te maken. De vraag is of dat gaat lukken.
Een ander favoriet personage is prinses Faeline uit mijn nieuwe boek Mozaïek van Geluk. Op het eerste gezicht lijkt ze erg verwend, maar als je haar beter leert kennen ga je begrijpen waarom ze telkens ongelukkig wordt van de keuzes die anderen voor haar maken. Als schrijver hoop ik heel erg dat ze uiteindelijk het geluk voor zichzelf weet te vinden en behouden.

Dilemma’s:

Kerst of Sinterklaas?
Tegenwoordig doen we helaas niet meer aan Sinterklaas. Toen we dat nog wel deden, vond ik het lootjes trekken, surprises maken en cadeautjes uitzoeken voor een ander het leukste en daarna de gezelligheid van het heerlijk avondje.
Kerst vind ik ook heel leuk, het feest van de geboorte van Jezus. Met een kerstboom, veel warmte en met een dekentje op de bank een kerstfilm kijken.
Oud of nieuw?
Oud. Ik houd van boeken met een verhaal, waarvan je kunt zien dat ze vaak gelezen zijn. Wij wonen zelf in een jaren ’60 huis en juist dat imperfecte van een wat ouder huis vind ik mooi. Zoiets geeft een object zijn charme.
E-boek of papieren boek?
Absoluut papieren boek. Ik hou van de geur van boeken.
Lezen of schrijven?
Als schrijver kun je niet zonder lezen, want door te lezen word je beter. Als ik toch moet kiezen, ga ik voor schrijven, omdat je als schrijver ook je eigen werk moet herlezen. Of telt dat niet?
Kasteel of boomhut?
Een kasteel in de natuur, mag dat ook?
Elfjes of Kabouters?
Als klein meisje keek ik ooit onder een vliegenzwam en was heel verbaasd dat ik geen kabouters zag. “Waar zijn de kaboutertjes nou?”
Waarheid of fantasie?
Fantasie. De waarheid is vaak veel gruwelijker dan we kunnen bedenken.
Sneeuwwitje of Vrouw Holle?
Vrouw Holle is één van de hoofdpersonages uit Het goud van de Gelaarsde Kat en ook in De verdwenen prinses van Geografie heeft zij een invloedrijke rol. Van sneeuwwitje heb ik tot nu toe slechts één kort verhaal geschreven, dat in Mozaïek van Geluk zal komen. Hoewel ik over de toverspiegel en de stiefmoeder uit dat sprookje ook enkele verhalen heb geschreven voor in deze verhalenbundel.
Ik denk toch dat ik voor Sneeuwwitje ga, daar kan ik zo nog wel tig hertellingen over verzinnen.

Niets missen? En leuke extra's ontvangen? Word dan lid van de Mythische Mare.

2 thoughts on “Bookstamel (november 2020)

  1. Wat een enorm grote eer dat jij mij gedichtenbundel Suus Leven met Asperger speciaal noemt in dit interview,
    Liesbeth.
    En wat prachtig dat jij mijn autobiografie die uitgegeven wordt door uitgeverij
    Droomvallei en er aankomt in het nieuwe jaar 2022 ook zo ontzettend mooi en goed aankondigt in dit interview!
    Echt helemaal top en geweldig.
    Enorm dankjewel hiervoor!

    Suzanne van den Buijs

Laat een antwoord achter aan Suzanne van den Buijs Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *