Over Selfpubben- Storkhouse.nl (12 februari 2023)

Patricia Bouwhuis- Ooyevaar van Storkhouse.nl interviewde mij en Ronald van der Pol over onze aanpak van uitgeven in eigen beheer (selfpubben). Het hele interview is ook te lezen op Storkhouse.nl. Onder de covers lees je fragmenten uit het interview.

“Na haar eerste zelf uitgegeven boek, kwam Liesbeth in aanraking met een project van een uitgever (BOEK10 van Godijn Publishing, waarbij tien auteurs worden begeleid bij de totstandkoming van hun boek. Het beviel haar goed, maar ze besloot toch terug te keren naar de voordelen van het uitgeven in eigen beheer.
Haar boeken worden als POD op de markt gebracht. Liesbeth heeft daarnaast nog een oplage in eigen voorraad, die ze naar aanleiding van de voorverkoop via MijnBestseller heeft laten maken en die ze rechtstreeks aan lezers verkoopt. Onlangs heeft ze die voorraad moeten aanvullen. Ze vindt het prettig om alles te hebben ondergebracht op één platform.”

Beide auteurs zijn gebrand op een goede kwaliteit van hun boeken en besteden veel uit.
‘Voor mij is kwaliteit erg belangrijk’, stelt Liesbeth. Zij heeft voor haar meest recente boek een artiest in de arm genomen, die de cover naar haar wensen heeft uitgevoerd. Eerder ging Liesbeth in zee met onder meer auteur en illustrator Tais Teng, die bereid was om belangeloos de cover te maken voor een bundel (Meer dan Menselijk) waarvan de opbrengsten naar het Autisme Fonds gaan. Voor wat het binnenwerk van haar boeken betreft: daarin is zij zeer nauwkeurig en precies. Hierbij maakt zij gebruik van de diensten van een redacteur en laat ze haar werk vóór publicatie lezen door proeflezers.”

“Hoewel Liesbeth het ontbreken van een deadline een groot pluspunt noemt van het uitgeven in eigen beheer, moet zij bekennen dat het negatieve effect ervan minstens zo groot is.”

Beide auteurs hebben bijzondere manieren om hun werk onder de aandacht te brengen.
Liesbeth vindt online promotie doen prettiger dan het aanprijzen van haar boeken bij een fysieke boekwinkel. Ooit heeft zij op festivals gestaan, maar massa-evenementen kosten haar te veel energie. Via een mailinglijst houdt zij contact met haar lezers en de promotie doet zij dus voornamelijk online. Zij heeft een aantal keren aan schrijfwedstrijden meegedaan, wat heeft geresulteerd in publicatie in diverse bundels.
Maar het is de wijze waarop Liesbeth haar promotie aanpakt, die imponeert. Het is bij uitstek een voorbeeld van de manier waarop selfpubbers, op het gebied van marketing en promotie, hun krachten kunnen bundelen. Samen met een aantal collega-schrijvers heeft zij bladwijzers laten maken met daarop afbeeldingen van elkaars boeken. Bij elk verkocht exemplaar voegt zij een bladwijzer toe en haar collega-schrijvers doen hetzelfde. Een even eenvoudige als efficiënte methode om een boek onder de aandacht te brengen en die de lezer ook nog eens een leuke attentie oplevert. Op haar website zet Liesbeth dikwijls werk van een collega-schrijver in het zonnetje, een geste die vervolgens weer wordt geretourneerd.”

De prijs van papier stijgt tegenwoordig de pan uit en het eind daarvan lijkt voorlopig nog niet in zicht. Des te dikker het boek, des te hoger het bedrag dat de koper ervoor moet neertellen. In hoeverre heeft dat invloed op de manier waarop zij hun boeken uitbrengen?
Over het antwoord op die laatste vraag zijn deze auteurs eensgezind. Hun boeken zullen niet dikker of dunner worden door de stijgende prijzen van papier en verzending. Het idee om hun werk volledig als e-book uit te brengen, kan niet op hun steun rekenen. Beiden vermoeden niet dat het papieren boek, vanwege de hoge prijzen, in de nabije toekomst zal worden vervangen door e-books en de e-reader. Mocht de verkoop van haar papieren boeken drastisch teruglopen, dan is Liesbeth van plan om de oplage los te laten en haar boeken alleen als POD op de markt te brengen.”

“Zowel Ronald als Liesbeth weten – zoals wel meer selfpubbers – hoe het is om onder begeleiding van een reguliere uitgever een boek uit te geven.
Daarnaast hebben zij een schat aan ervaring opgedaan door het proces in eigen handen te houden. Een tijdrovend proces, dat een enorme voldoening kan schenken. Wanneer zij voor de keus zou komen te staan om opnieuw met een uitgever samen te werken, kiest Liesbeth liever voor de weg die zij op dit moment bewandelt. Als selfpubber, met een zekere vrijheid en zonder deadlines en druk van buitenaf. Het produceren van een boek heeft haar over zichzelf geleerd dat ze tot meer in staat is dan ze had kunnen bedenken. ‘Avontuurlijk’,  zo noemt zij haar selfpub-proces. Ze geniet van de ontwikkeling die ze doormaakt en van de nieuwe mogelijkheden die het schrijven haar brengt.”

Niets missen? En leuke extra's ontvangen? Word dan lid van de Mythische Mare.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *